Upominki świąteczne dla klientów
W związku ze zbliżającym się okresem świątecznym podatnicy dokonują zakupu różnego rodzaju upominków dla klientów. W związku z tym wyjaśniamy czy można odliczyć podatek naliczony od takiego zakupu oraz czy wydatek ten może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.
Podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną mogą odliczać podatek naliczony od nabywanych towarów i usług na cele reklamy, reprezentacji oraz promocji, gdy zakupy te bezpośrednio dotyczą prowadzonej przez nich działalności opodatkowanej. Cele reprezentacji podatnika mogą być realizowane, między innymi, poprzez przekazywanie prezentów swoim kontrahentom. Prowadzi to do wniosku, że zakupy prezentów dla kontrahentów podatnika uprawniają do odliczania podatku naliczonego. Jednak ceną za powyższe jest co do zasady konieczność opodatkowywania podatkiem VAT przekazywanych kontrahentom prezentów. To oznacza, że podatnik odliczy podatek VAT od zakupu prezentów, ale jednocześnie będzie zobowiązany do powiększenia podatku VAT należnego o przekazane prezenty. Taki obowiązek nie wystąpi jedynie w przypadku przekazania upominków, które na gruncie VAT mają status prezentów o małej wartości. Za prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
• o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób;
• o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 20 zł, jeżeli podatnik nie prowadzi ww. ewidencji.
Niestety wydatki na upominki świąteczne przekazywane klientom, które stanowią typowe wydatki reprezentacyjne, są ustawowo wyłączone z kosztów uzyskania przychodu. Inaczej jednak mogą zostać potraktowane upominki, które mają charakter reklamowy i posiadają logo podatnika. Choć opinie na temat możliwości rozliczenia w kosztach podatkowych tego typu wydatków nie są zupełnie jednolite to dość istotnie przeważa jednak stanowisko aprobujące taką możliwość. Musimy jednak pamiętać, że nie ma gwarancji, że organ podatkowy w konkretnej sprawie nie będzie miał odmiennego stanowiska, stąd warto oprócz logo podatnika umieścić na takim prezencie również jakiś element ewidentnie reklamowy w postaci np. hasła promującego działalność podatnika. Co istotne, aby wydatek na zakup świątecznych prezentów dla kontrahentów mógł być kosztem uzyskania przychodu, musi mieścić się w granicach standardu rynkowego i swego rodzaju „zdrowego rozsądku”. Innymi słowy upominki te nie mogą mieć cech okazałości.